Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Sztuka biedermeieru na wystawie w Muzeum Podlaskim
Meble, stroje, obrazy oraz drobne przedmioty, które wypełniały mieszkania i życie mieszczan w I poł. XIX wieku, można zobaczyć na wystawie sztuki biedermeieru, która od piątku (11.05), do 2 września jest otwarta w Muzeum Podlaskim w Białymstoku.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Wystawę "Biedermeier" przygotowało w 2017 roku Muzeum Narodowe w Warszawie; pokazano wtedy ponad czterysta eksponatów. Następnie ekspozycja była prezentowana w Muzeum Narodowym w Szczecinie. - Muzeum Podlaskie jest trzecim miejscem prezentacji tej wystawy - powiedział w piątek na konferencji prasowej przed otwarciem wystawy dyrektor muzeum historyk Andrzej Lechowski.
Biedermeier to określenie mieszczańskiego stylu
Biedermeier - jak informuje muzeum - to określenie mieszczańskiego stylu panującego przede wszystkim w sztukach użytkowych, ale też w malarstwie i literaturze Europy Środkowej pierwszej połowy XIX wieku. W rzemiośle wyróżniał się on prostotą, solidnością, kunsztownym ręcznym wykonaniem, naturalnością szlachetnych materiałów, funkcjonalnością i dążeniem do wygody. W malarstwie i literaturze przejawiał się w języku realizmu, w rzeczowym i opisowym podejściu do rzeczywistości.
Jedna z kuratorek wystawy Anna Kozak powiedziała, że biedermeier obejmuje okres pomiędzy 1815 a 1848 rokiem, czyli okres między zwołaniem Kongresu Wiedeńskiego a wybuchem rewolucji marcowej, która - jak dodała kuratorka - objęła niemal całą Europę. - Był to czas pewnej krótkiej stabilizacji w Europie Środkowej, po bardzo wyczerpujących wojnach napoleońskich i stworzył mieszczaństwu warunki do spokojnej stabilizacji, realizacji własnych dążeń i marzeń - mówiła.
Powiedziała też, że ludzie zaczęli wtedy "budować swoją własną domową idyllę", skupili się na edukacji dzieci, dzięki pieniądzom mogli podróżować, zainteresowali się też swoją lokalną ojczyzną.
W Białymstoku prezentowana jest tylko część całej ekspozycji
W Białymstoku prezentowana jest tylko część całej ekspozycji, ale wzbogacona jest ona o przykłady biedermeieru z muzeum podlaskiego, dzięki czemu wystawa ma swój indywidualny charakter - powiedziała na konferencji prasowej druga kuratorka wystawy Agnieszka Rosales Rodriguez.
Na wystawie prezentowane są meble, ceramika, szkło, moda, malarstwo, grafiki, rysunki oraz drobne prywatne rzeczy jak biżuteria czy szkatuła podróżna. To sztuka niemiecka, austriacka, ale pochodząca też z ziem polskich.
Wystawa podzielona jest na 4 części
Ekspozycja została podzielona na cztery części. "Mała stabilizacja zacnych Biedermeierów" to - jak mówiła Rosales Rodriguez - prezentacja bohaterów epoki. - Zamożnych mieszczan, ziemian, bo na ziemiach polskich to szlachcic żyjący po mieszczańsku był głównym eksponentem kultury określanej mianem biedermeieru - dodała.
Można zobaczyć tu sprzęty, które wypełniały codzienność ludzi tamtej epoki, takie jak stoliki "niciaki", czyli przeznaczone do robótek ręcznych, stoliki do gier, wygodny fotel. Zaaranżowany został z nich salon. - Te sprzęty wprowadzają nas w klimat ówczesnego życia, codzienności, życia prywatnego, bo takie jest główne zadanie tej wystawy - pokazać świat zwykłych ludzi - mówiła kuratorka.
W kolejnej części prezentowany jest świat dziecka. Znalazły się tu nie tylko portrety dzieci, ale również ilustracje do bajek i baśni, jak książeczka pochodząca ze zbiorów Muzeum Podlaskiego. Ozdobą tej części wystawy - jak mówiła Rosales Rodriguez - jest lalka pochodząca z połowy XIX wieku.
"Biedermeier jako projekt estetyczny" odnosi się do wzornictwa I poł. XIX wieku. Pokazywane są meble, tkaniny, moda, szkło i porcelana. Zaaranżowane zostało w stylu składów meblowych z początku XIX wieku, do których przychodzono kupować meble. Ostatnia część poświęcona jest problematyce kształtowania się tożsamości lokalnej. Jak zauważyła druga kuratorka wystawy Anna Kozak, to w tym czasie mieszczanie zaczęli dostrzegać piękno swojej okolicy, poznawali naturę oraz zainteresowali się ludźmi tam mieszkającymi. Ale był to też czas pierwszych wycieczek poza swoje miejsce zamieszkania.
Wernisaż wystawy odbędzie się o 18:00. W ramach wystawy, która potrwa do 2 września, zaplanowano też działania towarzyszące, takie jak spotkania czy zajęcia edukacyjne.
To będzie artystyczny powrót do legendarnego spektaklu dyplomowego „Krzesło” z 1990 roku, będącego początkiem współpracy trzech wybitnych twórców: Wojciecha Szelachowskiego (teksty piosenek, scenariusz), Krzysztofa Dziermy (muzyka, akompaniament) i Andrzeja Dworakowskiego (scenografia). Ten legendarny tercet przez lata współtworzył magię białostockiego teatru.
Jak brzmi dzisiejszy, a jak brzmiał dawny Białystok? Możemy dowiedzieć się z internetowej mapy, którą stworzyli studenci i pracownicy Wydziału Architektury i Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. Jest na niej zaznaczonych kilkadziesiąt miejsc z charakterystycznymi dla nich dźwiękami.
Prof. Maria Poprzęcka - historyczka i krytyczka sztuki napisała książkę "Śmierć przed obrazem. O sztuce, starości i znikaniu". Dostała za nią nominację do nagrody literackiej Nike.
Białystok to opowieść. Nie jedna - lecz wiele, splecionych z obserwacji, emocji i wyobrażeń. Czasem uchwyconych wprost, a czasem przefiltrowanych przez osobistą wrażliwość twórcy. Białostocka Galeria Sleńdzińskich zaprasza nas na Osiedle Piasta. Tam, na placu szkoły podstawowej stanęły plansze z pracami Patryka Wikalińskiego - fotografa, którego minimalistyczne kadry zyskały...
Ten projekt jest materializacją odradzania przez sztukę i w sztuce. W Akademii Teatralnej mogliśmy w tym tygodniu oglądać prezentację scenografii dyplomowej studentki III roku technologii teatru lalek Pauliny Karczewskiej "Mała Pasja, czyli Historia o Psie Pana Jezusa".
Gdy tylko zobaczyłam pierwsze kadry, od razu wiedziałam - to on! Ta perfekcyjna symetria, te pastelowe kolory i ci bohaterowie, którzy wyglądają, jakby wyskoczyli prosto z eleganckiego katalogu, a zachowują się tak ekscentrycznie, że aż chce się ich uściskać. Tym razem Wes zabiera widzów w świat tajemniczego przemysłowca, Anatole’a „Zsa-zsy” Kordy (w tej roli świetny...
Pejzaże, portrety, kopie obrazów starych mistrzów, abstrakcja i martwa natura - w białostockiej Galerii Marchand tym razem prezentują się lekarze. Ich twórczość - daleka od przymusu - jest rodzajem wolności, w której każdy opowiada po swojemu o tym, co go ciekawi, intryguje, porusza.
Rodzina, przyjaciele i znajomi pożegnali w sobotę (14.06) byłego dyrektora artystycznego Białostockiego Teatru Lalek, reżysera i pedagoga Wojciecha Szelachowskiego. Twórca niezapomnianych "Krótkich kursów piosenki...", kabaretu DADA czy spektaklu "Niech żyje Punch" spoczął na cmentarzu Świętego Rocha w Białymstoku.
Dźwiękową podróż w czasie i po różnych zakątkach świata zaproponowało wspólnie Polskie Radio Białystok oraz Muzeum Pamięci Sybiru. Ścieżki bohaterów reportażu Aleksandry Sadokierskiej wiodą nie tylko przez Syberią i Polskę, ale też Włochy, Japonię czy Nową Zelandię.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz